Glukoza - Glukoza - Odkryto białko, które reguluje produkcję glukozy w organizmie

MEDserwis.pl > Glukoza >Glukoza - Odkryto białko, które reguluje produkcję glukozy w organizmie

Glukoza - Odkryto białko, które reguluje produkcję glukozy w organizmie

Białko, które w okresie głodu pobudza w organizmie produkcję glukozy i w ten sposób podnosi jej poziom we krwi - udało się zidentyfikować badaczom z USA. Autorzy pracy na łamach najnowszego "Nature" liczą, że dzięki ich odkryciu uda się opracować lepsze metody kontroli poziomu glukozy we krwi u osób z cukrzycą typu II. Jest to o tyle ważne, że zbyt wysokie stężenie glukozy u cukrzyków prowadzi do poważnych komplikacji zdrowotnych chorób serca, niewydolności nerek czy ślepoty. Cukrzyca typu II jest spowodowana nieprawidłową reakcją organizmu na insulinę - hormon, który odpowiada za metabolizm glukozy. Objawia się to m.in. brakiem reakcji wątroby na sygnały wysyłane przez insulinę. Produkuje ona glukozę, mimo że jej poziom we krwi i tak już jest wysoki. Normalnie glukoza pochodząca z pokarmu jest magazynowana w wątrobie w postaci wielocukru - glikogenu. Procesem tym steruje insulina, która jednocześnie wyłącza produkcję glukozy w komórkach wątroby. Wątroba zaczyna produkować glukozę dopiero w sytuacjach, gdy nie dostarczamy jej wraz z pokarmem, np. w warunkach głodu panujących podczas snu. Choć nie wykonujemy wówczas żadnych energochłonnych czynności, nasz mózg stale potrzebuje tego cukru do pracy. Wówczas hormon wydzielany przez trzustkę, tzw. glukagon, sygnalizuje wątrobie, by zaczęła wytwarzać glukozę (w procesie tzw. glukoneogenezy, tj. rozkładania glikogenu). Teraz naukowcy z Salk Intitute for Biological Studies w La Jolla, Kalifornia odkryli, jakie białko pobudza produkcję glukozy w komórkach wątroby. Nosi ono nazwę TORC2 i działa poprzez aktywację odpowiednich genów. W tym celu TORC2 musi wejść do jądra komórkowego, gdzie znajduje się DNA komórkowe. Naukowcy zaobserwowali, że gdy zapotrzebowanie na glukozę rośnie, TORC2 ulega aktywacji (w procesie tzw. defosforylacji, tj. odłączenia grupy fosforanowej). W takim stanie wchodzi do jądra komórki i stymuluje geny odpowiedzialne za produkcję glukozy. Inaczej jest w sytuacji, gdy dostarczamy do organizmu pokarm. TORC2 znajduje się wówczas poza jądrem, w wewnętrznym środowisku komórki, cytoplazmie, a ponieważ ma dołączoną grupę fosforanową (czyli jest ufosforylowany) nie może pobudzać produkcji glukozy w wątrobie. Odkrycie to może zaowocować nowymi, wysoce specyficznymi lekami do terapii cukrzycy typu II. Leki te sprzyjałyby fosforylacji TORC2 i w ten sposób informowałyby wątrobę, że ma zaprzestać produkcji glukozy.(PAP)

Glukoza - pozostałe artykuły

medserwis.pl Telewolt Sp. z o.o. 00-671 W-wa, ul. Koszykowa 70 lok.2, tel.: 601 410 411, e-mail: medserwis@medserwis.pl
Array ( [t] => 14 [id_t] => 7829 [cc_f] => 1127 )